23 September 2012

Al-kisah...Ini cerita si transeksual menjadi cantik!



Lahir pada 25 April 1935, Ashley pernah menjadi model dan pelayan restoran. Dia adalah orang wanita Inggeris pertama yang bersikap terbuka pada orang awam sebagai seorang transeksual di mana pengakuannya diterbitkan dalam Sunday People pada 1961.

Dia juga diketahui sebagai orang Inggeris pertama dan yang ke-9 di dunia yang melakukan pembedahan jantina. Ashley sebenarnya lahir dengan nama asal George Jamieson di Smithdown Road Hospital, Liverpool dan memiliki lima orang saudara kandung.

Berlatarbelakangkan keluarga yang berpegang teguh kepada ajaran Roman Katolik sementara ibunya seorang Protestan. Di usia 14 tahun, dia telah menyertai Angkatan Laut namun ketika usianya mencecah 15 tahun dia telah keluar dari angkatan tersebut kerana mendapati karakter seksualitinya tidak berkembang.

Sekembalinya, dia berusaha membunuh diri namun berjaya dihalang dan dia telah dihantar ke Pusat Kesihatan Mental di Ormskirk akibat tekanan jiwa. Walaubagaimanapun, pada tahun 1950 yakni selesai menjalani perubatan, dia telah mengambil keputusan untuk berpindah ke Paris kerana merasakan kehidupannya ketika itu tidak bahagia dan telah menukarkan namanya kepada Drag Queen. Di Paris, dia telah menjadi penari kabaret di Carousel Theatre bersama seorang teman.

Pada 12 Mei 1960, Ashley telah mengambil keputusan untuk membuat pembedahan jantina di sebuah hospital di Casablanca, Morocco. Pembedahan yang diketuai oleh Dr George Burou itu yang memakan masa selama 7 jam telah berjaya dan telah menjadikan Ashley seorang wanita / model yang cantik dan terkenal.

Wajahnya terpampang di merata media terkenal bahkan turut mendapat tawaran berlakon untuk filem The Road To Hong Kong yang dibintangi aktor ternama Bing Crosby dan Bob Hope.

Sebagai seorang transseksual, dia hidup normal dan menikah dengan Arthur Corbett pada 1963, tetapi pernikahan tersebut terputus pada tahun 1970. Lalu pada tahun 1980, Ashley menikah dengan Jeffery West. Baru-baru ini iaitu pada bulan April 2005, Ashley telah berjaya mendapatkan pengakuan secara legal / sah sebagai seorang wanita yang disahkan dengan adanya Gender Recognition Act 2004.


Memiliki nama asal Sharon Cohen, tetapi secara profesional dia dikenali dengan nama Dana International. Lahir di Yaron Cohen pada 1972, Dana merupakan artis pop dari Israel yang sangat terkenal. Cohen adalah anak bongsu dari tiga bersaudara.

Meskipun secara biologi dia lahir sebagai lelaki, Cohen diidentifikasi sebagai wanita dari usia yang sangat muda,iaitu 13 tahun. Dia bercita-cita menjadi penyanyi sejak berusia lapan tahun setelah melihat penyanyi legenda Israel, Ofra Haza membawakan lagu 'Chai' di Eurovision Song Contest 1983.

Meskipun keluarganya miskin, ibu Cohen bekerja untuk membiayai Cohen belajar muzik. Namanya melambung setelah membawakan lagu berjudul 'Diva' serta memenangi Eurovision Song Contest pada tahun 1998. Dia disebut-sebut sebagai selebriti transseksual yang paling terkenal di dunia.

Kariernya dimulai pada tahun 1992, sejak saat itu dia telah menghasilkan lapan album dan tiga album tambahan. Ketika ini, dia menjadi salah seorang juri acara pencarian penyanyi berbakat Israel, Kokhav Nolad.

Harisu adalah nama panggung dari Lee Kyung-eun, seorang transeksual yang menjadi penyanyi, model dan aktres terkenal dari Korea Selatan. Secara biologi, Harisu yang lahir pada 17 Februari 1975 adalah seorang lelaki.

Dia menjadi seorang wanita pada ketika masih kecil dan menjalani pembedahan pergantian kelamin pada tahun 1990. Harisu tercatat sebagai seorang seniman Korea pertama yang seorang transseksual. Pada 2002, dia secara undang-undang mengganti jenis kelaminnya menjadi seorang wanita.

Perhatian publik pertama kali tertuju padanya ketika Harisu tampil dalam sebuah iklan. Iklan tersebut cukup berjaya dan membuat kariernya dalam dunia hiburan makin memuncak. Dia pun mengembangkan kariernya dalam bidang muzik dan lakonan.

Sampai saat ini Harisu memiliki lima album rakaman yang terdiri dari berbagai aliran muzik seperti tekno dan R&B. Lagunya juga ada yang dirakam dalam bahasa mandarin. Pada 2001, Harisu mendapatkan kesempatan untuk berlakon dalam film Yellow Hair 2.

Sejak saat itu dia pun kebanjiran tawaran untuk membintangi sejumlah film seperti Hi!Honey dan siri drama Korea seperti Colour Blossoms. Kehidupan percintaannya pun berjalan normal. Pada 19 Mei,2007, Harisu menikah dengan Micky Jung. Mereka sebelumnya sudah bercinta selama dua tahun.

Lahir sebagai lelaki pada 9 Jun 1981, Parinya Kiatbusaba kini lebih popular dikenal sebagai Nong Tum. Dia merupakan 'kathoey' (pelaku transeksual dari lelaki menjadi wanita) paling terkenal di Thailand.

Uniknya, sebelum berubah menjadi wanita, Nong Tum adalah seorang petinju (Muay Thai atau tinju ala Thailand). Sejak kecil sebenarnya dia sudah menyedari ada perbezaan dari dirinya. Namun,kerana orang tuanya tidak mengetahui hal itu, Nong Tum didaftarkan ke sebuah kem tinju.

Dan ternyata, meskipun pembawaannya lebih feminin dibandingkan petinju lainnya, Nong Tum tergolong sebagai petinju berbakat. Dia pun akhirnya mengikuti sejumlah pertandingan. Walau awalnya wang kemenangan ingin dia gunakan untuk pembedahan ganti jantina, tetapi ternyata Nong Tum mencintai olahraga tinju.

Kehidupan publiknya dimulai pada Februari 1998, setelah memenangi pertandingan di Bangkok Lumpini Boxing Stadium, pusat dunia Muay Thai. Media Thailand mulai menyedari ada satu atlet yang feminin dan gemar mencium serta memeluk lawan mainnya yang lebih kekar.

Setelah itu, Nong Tum makin terkenal, kerana sering muncul di majalah dan tv. Dia pun akhirnya menjalani operasi pergantian kelamin pada tahun 1999 setelah berhenti menjadi petinju. Selepas itu, Nong Tum beralih kerjaya sebagai penyanyi. Kisahnya cukup terkenal, dan diangkat menjadi sebuah film bertajuk 'Beautiful Boxer' pada tahun 2003.

Film ini menuai banyak pujian dan memenangi sejumlah penghargaan. Kehidupan Nong Tum sebagai transeksual juga merupakan bagian dari buku 'Ladyboys: The Secret World of Thailand's Third Gender'. Pada Februari 2006, Nong Tum membuat comeback sebagai petinju wanita. Dia beberapa kali memenangi pertandingan. Hingga akhirnya pada 2010, Nong Tum membuka kem tinju miliknya dan menjadi jurulatih tinju.

Tiada ulasan: