25 September 2010

Al-kisah...Kehebatan Imam Shafie!

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs612.snc4/59280_132296680151637_100001139171664_173837_5682887_n.jpg

Imam As-Syafie bertemu dan Imam Ibnu Hanbal selama 3 hari, 3 perkara terbongkar apabila puteri Imam Ibnu Hanbal mengemukan 3 persoalan;

1-Kenapa Imam As-Shafie makan di rumah Imam Ibnu Hanbal dengan banyak, sedangkan seorang imam terkenal sepatutnya zuhud dan makan sedikit?

Jawapan Imam As-Shafie; "Saya makan banyak kerana bapa kamu adalah seorang pemurah dan wara’, maka makanan yang disediakan oleh orang yang pemurah dan warak akan memberi berkat kepada pemakannya."

2-Kenapa Imam As-Shafie tidak solat tahajjud pada waktu malam dan sentiasa tidur, sedangkan kelaziman seorang ulama’ adalah banyak bertahajjud di waktu malam ?

Imam As-Shafie menjawab; "Saya tidak tidur di waktu malam, saya hanya berbaring dan berfikir tentang hukum fekah dan jawapannya untuk panduan ummah, setiap malam saya berjaya menyediakan 100 masalah feqah dan 100 jawapan untuk masalah tersebut ."

3-Kenapa Imam As-Shafie bersolat subuh tanpa mengambil wuduk ?

Jawapan Imam As-Shafie; "Saya tidak tidur pada waktu malam dan wuduk saya tidak batal, oleh itu saya gunakan wuduk yang sedia ada untuk solat subuh ."

Tiada ulasan: