02 September 2010

Al-kisah...Sah; Roslin - Nurhayati cerai talak satu!

Mahkamah sahkan Roslin-Nurhayati cerai talak satu

KUALA LUMPUR 1 Sept. - "Apa yang menyedihkan, perceraian berlaku dalam tempoh kurang sebulan berkahwin. Kahwin di hotel, bercerai pun di hotel.''

Itu merupakan sebahagian penghakiman lisan Hakim Syarie, Wan Mahyuddin Wan Muhammad sebelum mengesahkan lafaz cerai yang dibuat oleh pemain badminton, Roslin Hashim terhadap isterinya, Nurhayati Othman awal Ogos lalu adalah sah.

Beliau turut menyatakan, walaupun tiada jumlah talak dinyatakan oleh pemain badminton negara itu, mahkamah memutuskan jatuh talak satu disebabkan lafaz yang dibuat pada pukul 8.32 malam, 7 Ogos lalu di bilik 533, Hotel Corus, Jalan Ampang dekat sini adalah lafaz yang sorih (jelas).

Roslin juga mengucapkan talak itu tanpa sebarang paksaan yang boleh memudarat atau membahayakan dirinya, ujar hakim itu.

Pada masa, tarikh dan tempat tersebut, bekas pemain badminton No. 1 negara itu telah melafazkan cerai yang berbunyi 'I cerai u lah' kepada Nurhayati yang baru dikahwininya pada 9 Julai lalu di Hotel Flamingo, Ampang dekat sini.

Pasangan itu dijangka mengadakan majlis resepsi perkahwinan selepas kedua-dua ibu bapa Roslin pulang dari Mekah selepas Hari Raya Aidilfitri.

Hakim syarie itu membuat keputusan tersebut selepas mendengar hujah kedua-dua pihak hari ini dan meneliti keterangan Roslin, 34, dan Nurhayati, 39, pada prosiding terdahulu.

Roslin yang dinamakan sebagai defendan diwakili peguam syarie, Roslizam Rahim manakala Nurhayati yang merupakan Pengarah Pemasaran dan Promosi, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) selaku plaintif diwakili peguam syarie, Zulqarnain Lukman.

Terdahulu, Roslizam selepas diberi peluang untuk membalas hujah plaintif, hanya memaklumkan bahawa anak guamnya tidak memfailkan sebarang afidavit pembelaan sebaliknya bersetuju dengan apa yang dinyatakan oleh plaintif dalam hujah bertulisnya.

Selesai prosiding, Roslin pada sidang akhbar ringkasnya menyatakan, dia reda dengan perceraian tersebut walaupun dia berharap agar perkahwinan kali ini berkekalan hingga akhir hayat.

Dia juga memberitahu, apa yang berlaku adalah masalah dalaman rumah tangga dan sempat mendakwa apa yang dinyatakan oleh bekas isterinya mengenai kejadian di bilik hotel berkenaan adalah fitnah.

Menjawab pertanyaan adakah dia serik untuk bernikah lagi, ujar Roslin yang kini jurulatih badminton kebangsaan, dia tidak serik tetapi mungkin kaum wanita yang serik terhadapnya.

Roslin juga sempat menyampaikan 'pesanan' kakak angkatnya, Raja Azmi Raja Sulaiman yang akan mengambil tindakan undang-undang atas mana-mana pihak yang mensensasikan nama penerbit filem '... Dalam Botol' itu dengan perceraian tersebut.

Pada prosiding terdahulu, Nurhayati dalam keterangannya menyatakan, dia bersama-sama keluarganya telah ke Hotel Corus selepas mendapati Roslin dan Raja Azmi juga berada di hotel itu.

Sementara itu, ketika Roslin sedang membuat sidang media itu, terdapat seorang lelaki yang membawa dua buah beg bersaiz besar cuba memberikan barang-barang tersebut yang telah diletakkan di kaunter mahkamah kepada Nurhayati.

Wanita itu kemudian dengan nada suara yang lantang dan tegas menyatakan: You can have your bag! (Kau boleh ambil beg kau!).

Roslin yang mendengar perkataan tersebut hanya tersenyum.

Tiada ulasan: