24 Julai 2010

Al-kisah...Janda terkaya di dunia!

Rupert vs Anna Murdoch
Perceraian termahal di dunia adalah perceraian antara pemilik media Rupert Murdoch (sekarang Anna Murdoch Mann). Mereka membina rumah tangga selama 32 tahun dan memiliki 3 anak. Mereka berpisah pada tahun 1999. Pampasan perceraian yang diterima oleh Anna Murdoch setelah bercerai dengan Rupert Murdoch diperkirakan keseluruhan berjumlah $1.7b.

Adnan vs Soraya Khashoggi
Hampir 2 dekad, perceraian jutawan yang berasal dari Arab Saudi, Adnan dan Soraya Khashoggi menjadi perceraian termahal di dunia. Mereka berpisah pada tahun 1974. Pampasan perceraian yang diterima oleh Soraya Khashoggi setelah bercerai dengan Adnan Khashoggi dikatakan secara keseluruhan berjumlah $874m.

Craig vs Wendy McCaw
Pengasas McCaw Sellular dan usahawan berpengaruh di Seattle US, Craig dan isterinya Wendy berpisah pada tahun 1998. Mereka berpisah tidak lama setelah menjual syarikat AT&T. Pampasan perceraian yang diterima oleh Wendy McCaw setelah bercerai dengan Craig McCaw secara keseluruhan berjumlah $460m. Pampasan yang diterima wendy membolehkan dia membeli Santa Barbara News Press dari New York Times. Wendy juga tersenarai dalam 400 orang terkaya di Amerika oleh majalah Forbes.


Robert dan Sheila Johnson

Setelah menikah selama 30 tahun, akhirnya Robert dan Sheila berpisah pada tahun 2000. Sheila kemudian menikah dengan William T.Newman Jr, hakim yang menguruskan kes perceraiannya. Pampasan perceraian yang diterima oleh Sheila Johnson setelah bercerai dengan Robert Johnson berjumlah $400m.

Roman vs Irina Abrahamovich
Ketika Bercerai dengan Roman, Irina mendapat kurang 2% dari harta suaminya. Dia juga mendapat rumah mewah di Moscow . Manakala pampasan perceraian yang diterima oleh Irina Abrahamovich setelah bercerai dengan Roman Abrahamovich berjumlah $300m.


Michael vs Juanita Jordan

Pemain legenda bola keranjang, Michael Jordan dan istrinya Juanita berpisah pada tahun 2006 setelah 17 tahun berkahwin. Sebagai pampasan perceraian, Juanita menerima $168m. Sebenarnya pasangan ini bercadang akan bercerai pada J anuari 2002, namun mereka berusaha mencari jalan penyelesaian mengenai perbezaan di antara mereka. Jordan mengatakan bahwa dia bersedia membayar sejumlah bayaran yang mahal di atas proses perceraian ini.

Neil Diamond vs Marcia Murphy
Setelah menikah selama 25 tahun, penyanyi Neil Diamond dan isterinya Marcia berpisah pada tahun 1996, setelah timbul khabar angin mengenai kecurangan Neil. Ia merupkan penyebab isterinya Marcia menuntut perceraian dari Neil. Walaupun jumlah rasmi tidak pernah di umumkan, namun Neil mengatakan bahwa Marcia telah menerima pampasan sebanyak $150m.

Steven Spielberg vs Amy Irving
Ketika mereka bertemu pada tahun 1984, Steven sedang memuncak kariernya, sedangkan Amy pula tergolong artis yang berbakat dan biasa-biasa saja. Mereka kemudian menikah, namun hanya bertahan selama 4 tahun. Steven harus membayar sebanyak $100m kepada Amy. Pasangan ini sebenarnya memiliki perjanjian pra-nikah, namun ditolak oleh mahkamah kerana tidak memiliki bukti yang kuat,yakni tidak ada saksi. Perjanjian tersebut hanya ditulis di sehelai kertas tanpa ada saksi. Hakim tidak mahu menerimanya sebagai bukti dan ia merupakan kesalahan yang merugikan untuk Steven.


Sumner vs Phyllis Redstone
Pampasan perceraian yang diterima oleh Phyllis Redstone setelah bercerai dengan Sumner Redstone dikatakan berjumlah secara keseluruhan sebanyak $100m.

Tiada ulasan: