04 Januari 2011

Al-kisah...Ibu latih anak jadi 'toyol' curi beg tangan!

JENAYAH

KUALA LUMPUR 3 Jan. - Jika beg tangan wanita yang diletakkan bersebelahan pemilik ketika makan dan memilih barang di pusat membeli belah diambil oleh kanak-kanak ia akan dianggap budak itu sedang bermain bukannya mencuri.

Berikutan itu, seorang wanita warga Asia Barat dipercayai menggunakan kesempatan tersebut dengan melatih anak lelakinya berusia tujuh tahun untuk mencuri beg tangan wanita di beberapa pusat membeli belah terkemuka di ibu negara.

Kegiatan itu terbongkar selepas seorang pelajar perempuan berusia 25 tahun kehilangan beg tangan ketika sedang memilih kasut di Suria KLCC di sini kelmarin.

Jurucakap polis berkata, ketika kejadian pukul 3 petang itu, mangsa dan seorang sepupunya sedang memilih kasut sebelum menyedari didekati seorang wanita Asia Barat tengah memakai jubah dan purdah yang membawa anaknya.

"Mangsa yang mendapati suspek turut memilih kasut membiarkan kanak-kanak itu bermain berhampiran beg tangannya.

"Namun beberapa minit selepas itu, mangsa mendapati kanak-kanak tersebut hilang bersama beg tangan yang berisi wang tunai sebanyak RM3,000 itu," katanya di sini hari ini.

Jurucakap polis itu menambah, kejadian beg tangan hilang dicuri oleh kanak-kanak yang dipercayai dilatih ibu bukan perkara baru kerana terdapat laporan daripada mangsa lain.

"Siasatan awal percaya, suspek melatih anaknya untuk menjadi 'toyol' mencuri beg tangan yang diletakkan bersebelahan mangsa.

"Ini kerana, mangsa tidak akan curiga sekiranya kanak-kanak bermain berhampiran barangan berharga berbanding orang dewasa," jelasnya.

Tiada ulasan: