13 Ogos 2010

Al-kisah...5 perkara yang 'MEMBATALKAN' puasa!

1. MELUDAH
Meludah akan membatalkan puasa jikalau air ludah tersebut mengenai alat kelamin berlawanan jenis dengan kita, dan kemudiannya kita membantu membersihkannya.

2. TIDUR WAKTU SIANG
Tidur pada waktu siang akan membatalkan puasa kita, jika kita tidur di atas badan orang yang bukan muhrim kita. Samalah juga jika kita tidur dibawah badan orang bukan muhrim kita, tetap batal puasa.

3. BERSENTUHAN
Bersentuhan dengan sengaja antara tangan lelaki dengan kulit dalam bau dalam sebelah kiri kekasih akan membatalkan puasa. Sedangkan, jika menyentuh isi dalam baju dalam sebelah kanan, juga dapat membatalkan puasa. Namun begitu, jika menyentuh kedua-duanya, tetap dapat membatalkan puasa.

4. MELEMPAR SYILING
Melempar syiling sehingga mengenai bahagia dada seorang gadis yang tidak dikenali ataupun kekasih anda, lalu anda meminta maaf kerana menyesali perbuatan anda sambil mengusap-usap dada tersebut selama 2 jam kerana kasihan dengan kesakitan yang dialami oleh gadis atau kekasih anda itu, maka perbuatan itu akan dapat membatalkan puasa.

5. MELEPAK
Melepak sambil menyuapkan nasi ayam atau nasi kerabu ke dalam mulut pada siang hari akan membatalkan puasa. Sedangkan, jika hanya melepak sambil menghisap rokok jaga akan membatalkan puasa. Tetapi, jika melepak di tempat tersembunyi dengan kekasih anda sambil berbuat maksiat, tetap juga mambatalkan puasa.

Tiada ulasan: