26 Ogos 2010

Al-kisah...Ini dia Pereka Logo yang glemer!

RUTH KEDAR
Ruth Kedar merupakan pereka logo untuk Google. Ruth lahir di Brazil kemudian berpindah ke Israel untuk mendapatkan gelaran arkiteknya. Kemudian, dia melanjutkan pendidikannya di Stanford University dan mendapatkan gelaran Master di bidang Rekaan, dan menjadi Konsultan Seni Rekaan di Stanford selama 15 tahun. Hasil-hasil karyanya boleh korang lihat di art.net.

HERBERT I. LUBALIN
Dia adalah pereka untuk 3 majalah terkenal di luar sana, yakni majalah Eros, Fact dan Avant Garde.

PAUL RAND
Paul Rand merupakan pereka dari logo IBM yang terkenal dan juga logo ABC. Dia adalah 'designer spesialist' untuk logo-logo perusahaan. Dia juga salah satu pencetus Swiss Style of Graphic Design. Ketika ini dia masih mengajar di Yale University.


WALTER LANDOR
Lelaki kelahiran Munich ini adalah pereka bagi logo FedEx. Dia jugalah yang telah mereka logo-logo produk seperti FujiFilm, Del Monte, Marlboro, Tab & Bank of America. Dan bukan hanya itu, beberapa perusahaan penerbangan seperti British Airlines, Japan Airlines dan Singapore Airlines juga menggunakan jasa kreatifnya.

WALLY OLINS
Wally Olins adalah salah seorang designer yang paling diminati beberapa perusahaan ketika mereka memerlukan logo untuk produk baru. Dia adalah pengasas Saffron Consultants di tahun 2001. Dia menerima penghargaan CBE pada tahun 1999 dan dicalonkan pada penghargaan oleh pereka Pangeran Philip pada tahun 1999. Beberapa perusahaan yang menggunakan jasanya antara lainnya ialah Prudentials, Renault, Volkswagen dan Repsol.

MILTON GLASER
Pasti anda tahu logo I LOVE NEW YORK yang ada di t-shirt, topi, beg, sticker, dan lain-lain kan? Inilah dia penciptanya.

BOB GILL
Seorang designer dengan bakat luar biasa. Dia terkenal dengan design-design judul di beberapa filem-filem terkenal. Beberapa perusahaan yang menggunakan jasanya antara lain ialah Universal Pictures, Rainbow Theater, Apple Corps records dan High Times Magazines.

ALAN FLETCHER
Adalah pereka logo Reuters, Victoria dan Albert Museum and Institute of Directors. Bersama Colin Forbes dan Bob Gill di tahun 1962 mendirikan Fletcher / Forbes / Gill , sebuah perusahaan design. Beberapa perusahaan yang menggunakan jasanya antara lain Pirelli, Cunard dan Penguin Books.

CHERMAYEFF & GEISMAR
Mereka berdua merupakan orang yang bertanggungjawab mereka logo Xerox, National Geographic, Mobil Oil, NBC, dan masih banyak lagi. Mereka mendirikan sebuah perusahaan rekaan terkenal dengan Armani Exchange, Hearts Coorporations sebagai beberapa klien yang menggunakan jasanya.


SAUL BASS
Seorang multi-talent, Saul Bass adalah seorang designer dan juga pembuat filem. Sebagai seorang pereka, logo hasil karyanya yang paling terkenal di antaranya ialah logo United Airlines, Avery International dan Continental Airlines.

Tiada ulasan: