01 Ogos 2010

Al-kisah...Masjid pertama rekaan wanita!

Masjid ini pada awalnya dibina oleh sebuah keluarga di Turki sebagai tanda peringatan kepada orangtua mereka, yang kemudian direkabentuk oleh Zeynep Fadilioglu. Kini Masjid Sakirin menjadi salah satu masjid paling radikal dalam rekaan generasi. Sangat kontras dengan masjid khas Turki moden yang selalu hanya salinan bercorak tradisional.

Zeynep Fadilioglu yang mendapat kesempatan mereka kembali masjid Sakirin setelah menang di pertandingan , mereka bentuk bangunan keagamaan di Istanbul, Turki. Zeynep juga melibatkan sejumlah wanita untuk menolongnya.Mendapat sentuhan wanita, penampilan masjid ini sungguh indah, menggabungkan teknik moden ke dalam apa yang mungkin menjadi bentuk dunia yang paling konservatif.

Zeynep Fadillioglu, sebelumnya bekerja sebagai designer interior untuk rumah orang-orang kaya dan hotel-hotel mewah, dan ini adalah kesempatan pertamanya untuk terjun ke bidang design interior pembangunan rumah ibadah. Zeynep mengatakan bahawa dia menangis ketika pertama kali mendapat tawaran mengerjakan projek pembangunan masjid itu. Itu merupakan kesempatan yang luar biasa dalam hidupnya.



Zeynep Fadilioglu











Masjid Sakirin

Tiada ulasan: