08 Ogos 2010

Al-kisah...Ni dia si patung kesuburan!

Di Orlando, pasangan mandul yang ingin mempunyai anak boleh datang ke Muzium Ripley’s Believe It or Not di Pantai Myrtle, South Carolina, Amerika Syarikat. Muzium ini mempamerkan sepasang Patung Dewa-Dewi Kesuburan yang didatangkan dari Pantai Gading, Afrika Barat.

Legenda Patung Kesuburan ini bermula pada tahun 1995. Pemilik Muzium Ripley membeli Sspasang Patung Kayu setinggi 1.5 meter tiap satunya untuk menghiasi pejabat Pusat Ripley di Orlando, Florida. Patung-Patung ini dibeli dari Suku Baule di Pantai Gading dengan harga masing-masing US$ 1000.

Pada tahun pertama patung-patung ini dipamerkan, lapan daripada 20 staf Pejabat Ripley hamil tidak lama kemudian setelah menyentuh patung tersebut termasuk staf perempuan Ripley, Kimberly Martin, walaupun dia mengambil pil pencegah kehamilan.

Seorang perempuan staf Airborne Express yang secara rutin menyentuh patung itu ketika mengirimnya untuk Ripley’s Entertainment Inc. juga didapati hamil tidak lama kemudian.

Misteri tentang patung ini pernah ditayangkan di stesen tv CNN, Good Morning America!, Unsolved Mysteries (empat kali tayang ulang), Primer Impacto di Spanyol, dan juga sejumlah besar program-program TV tempatan.

Patung ini telah dipamerkan di banyak Muzium Negara di seluruh dunia. Menurut Ripley, lebih dari 2000 perempuan telah hamil setelah menyentuh patung ini.

Tiada ulasan: